Gouty Arthritis in Bhasa Malaysia

Apa itu Gout?
Gout adalah bentuk arthritis biasa & kompleks yang boleh menjejaskan sesiapa sahaja. Ia dicirikan oleh serangan yang tiba-tiba, teruk sakit, keradangan, kemerahan, bengkak dan kelembutan pada sendi. Lokasi yang paling menonjol sering kali bersambung di pangkal jari kaki.

Serangan gout boleh berlaku dengan tiba-tiba dengan sensasi bahawa kaki besar anda terbakar. Sendi yang terjejas adalah panas, bengkak dan sangat lembut sehingga sentuhan sepatu atau sandal di atasnya mungkin kelihatan tidak dapat ditolerir.

 

Cara mencegah gout?
  1. Minum banyak cecair - Kekalkan terhidrasi, dan minum banyak air. Kurangkan bilangan minuman manis yang mengandung fruktosa tinggi dari gaya hidup harian anda
  2. Hadkan atau elakkan alkohol - Adalah dicadangkan untuk mengelakkan alkohol, terutamanya bir (seperti yang ditunjukkan oleh beberapa kajian baru-baru ini) semasa mengalami gout. Jika tidak, simpan pemeriksaan penggunaan alkohol untuk mencegah gout.
  3. Ambil produk tenusu rendah lemak untuk protein - Produk tenusu rendah lemak boleh mempunyai kesan perlindungan terhadap gout. Kurangkan pengambilan daging, ikan dan ayam.
  4. Mengekalkan berat badan yang sihat - Pastikan diet anda dikawal dan pastikan anda bersenam setiap hari supaya berat badan anda tetap terkawal.

Originally posted on :

www.doctoroncall.com.my